RAPORT Mediahub: 50-latkowie w branży reklamowej
Czy nasz rynek gotowy jest na potrzeby dojrzałych pracowników? Według zdecydowanej większości osób w tym wieku – absolutnie nie. Czy to czas, aby zacząć działać? Absolutnie tak! Aż 22% branżowych pracowników po 50-tce doświadczyło dyskryminacji w miejscu pracy z uwagi na swój wiek.
W dobie odmładzania marek i kultu młodości, słowa „starość”, „senior”, „boomer” brzmią jak straszaki. Dlatego wprowadziliśmy termin „silver generation” pod którym ukryliśmy wszystkie niewygodne określenia. Niestety termin, który miał nam pomagać definiować rynek usług dla starzejącego się społeczeństwa, używany niewłaściwie stał się narzędziem wtórnej stereotypizacji. – Nagminnie popełniamy szereg heurystyk m.in. poprzez próbę jednakowego przypisywania cech aktywnym zawodowo 50-cio latkom i 75-letnim emerytom, bądź poprzez obrazowanie artykułów wizualizacjami przedstawiającymi w większości osoby nawet w okolicy 80 lat. – komentuje Damian Borowiec, Senior Media&Creative Strategist Mediahub, autor raportu.
W raporcie „50-latkowie w branży reklamowej” zdiagnozowaliśmy napięcia wynikające z dyskryminacji ze względu na wiek, oraz zaproponowaliśmy rekomendacje dla branży.
Z raportu „50-latkowie w branży reklamowej” dowiesz się m.in.:
- Jak pracownicy 50+ sami odnoszą się do narracji budowanej wokół ich pokolenia?
- Jaki wpływ ma sam wiek na pracę w branży reklamowej?
- Gdzie upatrują największych problemów w swojej sytuacji zawodowej?
- Czy możemy mówić w branży o dyskryminacji z uwagi na wiek?
- Jakich działań oczekują od branży i pracodawców? Rekomendacje
Jednym z kluczowych efektów utartych stereotypów jest utożsamianie pracowników po 50-tce z mało ambitnymi, nieznającymi się na digitalu oraz nie mającymi motywacji do rozwoju kompetencji.
Jednym z kluczowych efektów utartych stereotypów jest utożsamianie pracowników po 50-tce z mało ambitnymi, nieznającymi się na digitalu oraz nie mającymi motywacji do rozwoju kompetencji. 78% branżowych „Silverów” zgadza się ze stwierdzeniem, że ciężej jest znaleźć pracę w branży reklamowej mając 50 lat. Główną przyczynę badani upatrują w unikaniu zatrudniania osób, których niedługo obejmie prawo ochrony przedemerytalnej oraz poczuciu zagrożenia pracodawcy przy zatrudnianiu bardziej doświadczonego pracownika od siebie.
Świadomość istnienia stereotypów nie tylko zniechęca do mobilności zawodowej, ale przede wszystkich stwarza szereg obaw codziennie towarzyszących pracownikowi w miejscu pracy. Jest to przede wszystkim strach przed marginalizacją pozycji w firmie z uwagi na wiek oraz kompetencje tracące na wartości w obliczu np. rozwoju sztucznej inteligencji, na co wskazało 36% badanych. 31% badanych wskazało natomiast, że obawia się zwolnienia przed wejściem w wiek ochrony emerytalnej.
Raport powstał na podstawie autorskiego badania ilościowego przeprowadzonego przez Mediahub na próbie 150 pracowników branży komunikacji marketingowej w wieku powyżej 50 lat. Projekt dodatkowo rozszerzyliśmy o badanie jakościowe, w ramach którego przeprowadziliśmy 12 indywidualnych wywiadów pogłębionych (IDI) z przedstawicielami różnych specjalizacji (media, badania, kreacja, biznes, brand management).
Okres zbierania danych: kwiecień-maj 2024
Autor: Damian Borowiec, Senior Media&Creative Strategist, Mediahub
Po jego kliknięciu otrzymasz link do raportu.
Adres e-mail istnieje już w bazie.
Przejdź dalej