Czy narracje generacyjne pomagają nam
opisywać świat, czy utrwalają stereotypy?

Pobierz raport

O raporcie

Co łączy, a co dzieli osoby w różnym wieku. Pokazujemy przykłady praktycznych zastosowań pokoleniowych strategii marketingowych, które zarówno odnoszą sukcesy, jak i porażki.

Nasza Misja

Naszym celem jest zainicjowanie dyskusji na temat zrównoważonego,
etycznego i skutecznego wykorzystania koncepcji pokoleń w różnych
obszarach, z poszanowaniem zarówno różnic, jak i wartości wspólnych dla
wszystkich grup wiekowych.

Dla kogo jest raport?

Publikacja skierowana jest do szerokiego grona odbiorców:

  • marketerów
  • pracodawców
  • badaczy
  • osób tworzących polityki publiczne
  • mediowców
  • twórców contentu
Pobierz Raport

Poza wiekiem

Segmentacja oparta na wartościach i przekonaniach dotyczących
m.in. technologii, ochrony środowiska, rodziny, czy pracy

założenie Elastyczni tradycjonaliści Są silnie przywiązani do tradycyjnych wartości, jednocześnie
dostrzegają wyzwania i potrzebę przystosowania się do
zmieniającego się świata. Rodzina stanowi dla nich centralne źródło
zasad, lecz odczuwają, że może ona stawiać zbyt duże wymagania.
W kwestiach ekologicznych, mimo że najczęściej deklarują dbałość
o środowisko, uważają, że to przede wszystkim rządy powinny
podejmować działania na rzecz klimatu. Technologia, choć niesie
potencjalne korzyści, budzi obawy o negatywny wpływ na relacje
międzyludzkie. Takie napięcia są typowe dla tego segmentu.
Prawda o pokoleniach Elastyczni tradycjonaliści
28%
ogółu
założenie Konserwatywni ekosceptycy Są głęboko zakorzenieni w tradycyjnych wartościach, zwłaszcza
tych związanych z rodziną. Najczęściej ze wszystkich uważają,
że religia powinna odgrywać ważną rolę w życiu społecznym.
W kwestiach ekologii, mimo że w większości uznają jej znaczenie,
to polegają głównie na działaniach rządowych, wykazując
sceptycyzm wobec indywidualnych inicjatyw na rzecz klimatu. Ich
podejście do technologii jest ostrożne – dostrzegają jej zalety, ale
obawiają się, że może zagrażać tradycyjnym relacjom
międzyludzkim.
Prawda o pokoleniach Konserwatywni ekosceptycy
25%
ogółu
założenie Postępowi technolodzy Z entuzjazmem przyjmują nowe technologie, widząc w nich potencjał
do poprawy jakości życia. Cenią różnorodność i wolność osobistą,
co znajduje odzwierciedlenie w ich przekonaniu, że państwo
powinno być neutralne światopoglądowo. Wierzą, że każdy ma
prawo do wyrażania swojej tożsamości bez obaw o dyskryminację,
co podkreśla ich liberalne podejście do kwestii społecznych.
W kwestiach ekologicznych wspierają indywidualne działania
na rzecz ochrony środowiska, uznając moc jednostki
do wprowadzania zmian.
Prawda o pokoleniach Postępowi technolodzy
22%
ogółu
założenie Kwestionujący hedoniści Dążą do harmonii, cenią cieszenie się życiem ponad pracę
i materialny sukces oraz troszczą się o przyrodę. Wierzą w rolę
jednostki w ochronie środowiska i podejmują proekologiczne
działania. Mniej niż inni interesują się nowinkami technologicznymi
i mniej wierzą w pozytywny wpływ AI na jakość życia. Mają też mniej
tradycyjne podejście do ról rodzinnych, zdecydowanie najrzadziej
uważając, że rodzice muszą zapewnić dzieciom godny start. Mimo
to mają poczucie, że powinnością dorosłych dzieci jest troszczenie
się o starzejących się rodziców.
Prawda o pokoleniach Kwestionujący hedoniści
25%
ogółu

Kompendium wiedzy

Wybrane zjawiska, jakie warto brać pod uwagę badając pokolenia.

Czym jest wiek
dla badaczy i badaczek?

W badaniach wiek to jeden z podstawowych filtrów,
przez które patrzymy na opinie i zachowania ludzi.
Podobnie jak inne cechy demograficzne. Nigdy nie
jest to jednak pełna historia i żadna z pojedynczych
cech nie ma mocy, by wytłumaczyć wszystko. Jest to
część większej układanki, gdzie różne czynniki
wpływają na siebie nawzajem.

Co to jest ageizm?

Światowa Organizacja Zdrowia (World Health
Organisation – WHO) definiuje ageizm w oparciu
o 3 filary tj. jako:

  • stereotypy (jak myślimy)
  • uprzedzenia (co czujemy)
  • dyskryminację (jak działamy)
    wobec ludzi ze względu na ich wiek.

Ageizm prowadzi do podziałów społecznych,
skutkuje nierównym traktowaniem i ma
dalekosiężne konsekwencje w wielu
aspektach życia.

Teoria
tożsamości społecznej
Henri Tajfela i Johna Turnera

Teoria będąca kluczowym narzędziem w zrozumieniu, jak przynależność do grup wpływa na nasze postrzeganie siebie i innych. Opracowana w latach 70. XX wieku, wyjaśnia mechanizmy leżące u podstaw postrzegania grupowego i zachowań międzygrupowych.

Według tej teorii ludzie naturalnie klasyfikują siebie i innych jako członków różnych grup społecznych, co prowadzi do kształtowania tożsamości społecznej – części samooceny wynikającej z przynależności do danej grupy.

Tożsamość społeczna odgrywa kluczową rolę, wpływając na to, jak definiujemy siebie w kontekście społecznym. Kiedy identyfikujemy się z określoną grupą, nasza samoocena zależy częściowo od postrzeganego statusu i prestiżu tej grupy. Dlatego ludzie dążą do utrzymania pozytywnej tożsamości społecznej, co często prowadzi do faworyzowania członków własnej grupy kosztem innych.

Czym są pokolenia? Perspektywa biologiczna:

Pokolenie odnosi się do cyklu reprodukcyjnego,
czyli czasu potrzebnego do osiągnięcia
dojrzałości i wydania potomstwa. Pojęcie skupia
się na procesach biologicznych, choć ma też
odbicie w relacjach rodzinnych, np. gdy mówimy
o kolejnych generacjach: dziadkach,
rodzicach, dzieciach.

Perspektywa literacka:

W literaturze, pokolenie może być używane do opisu
grupy pisarzy lub artystów, którzy tworzą w
podobnym okresie i często dzielą wspólne tematy czy
style. Przykładem może być pokolenie Kolumbów.
Perspektywa społeczna: W tym ujęciu pokolenie to
grupa ludzi urodzonych w zbliżonym czasie, którzy
dorastali w podobnych warunkach historycznych
i społecznych, co prowadzi ich do zbieżnego
postrzegania rzeczywistości.

Pokolenie Z

Gen Z, Generacja Z – lub inaczej pokolenie Z
– dotyczy ludzi urodzonych w przedziale od 1995
do 2012 roku. Zalicza się do nich 7 mln ludzi w
Polsce, co daje 19% populacji.

Pokolenie Y

Milenialsi, Generacja Y – urodzeni w przedziale od
1980 do 1994 roku. Zalicza się do nich 8.7 mln ludzi
w Polsce, co daje 23% populacji.

Pokolenie x

Generacja X - osoby urodzone w przedziale od 1965
do 1979 roku. Zalicza się do nich 7.6 mln ludzi
w Polsce, co daje 20% populacji.

Baby Boomers

Pokolenie BB - pokolenie powojennego wyżu
demograficznego od 1946 do 1964 roku. Zalicza się
do nich 8,1 mln ludzi w Polsce, co daje 22% populacji

Social media

Co o stereotypach dotyczących generacji mówią ich przedstawiciele?

Raport

CZY NARRACJE GENERACYJNE
POMAGAJĄ NAM OPISYWAĆ ŚWIAT,
CZY UTRWALAJĄ STEREOTYPY?

Przeczytaj raport i sprawdź,
co łączy pokolenia.